
Vanhus- ja vammaispalvelut, erityisryhmien palveluohjaus ja vaikeavammaisten omaishoito ovat kokonaisuutena hyvin monimuotoisia asioita. Näitä palveluja rakentaessa ja toisaalta uusien digitaalisten rakenteiden toimivuuden varmistamisessa on aluevaltuustoilla vielä paljon tehtävää.
Palveluja kehittäessä ja muutoksia tehtäessä on huomioitava myös, miten omaishoitajat ja työntekijät jaksavat ja miten he voivat saada palvelumuutoksista tietoa helpoiten ja tietoturvallisesti. Palvelun tarjoajia ja muita yhteistyökumppaneita tulee hyödyntää muutoksessa. Aina ei omaisen tai vammaisen itse ole helppo tunnistaa, mihin tarjottavista palveluista vammaisella ihmisellä on oikeus. Hoidon ja palvelujen saamisen kriteereiden pitää olla selkeät ja hyvin tiedossa sekä palvelujen tarjoajilla että palveluiden käyttäjillä. Asiasta tiedottamiseen on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Verkkosivun sisällön, rakenteen ja käyttöliittymän helppous ja saavutettavuus ovat oleellisen tärkeitä asioita, jotka palveluntarjoajan on varmistettava. Kaikkien käyttäjien on ymmärrettävä ne mahdollisimman samalla tavalla.
Saavutettavat digitaaliset palvelut edistävät vammaisten, suomea toisena kieltä puhuvien ja kielellisten vaikeuden omaavien ihmisten mahdollisuuksia toimia yhdenvertaisesti digiyhteiskunnassa. Digitaalisten palvelujen saavutettavuudella tarkoitetaan niiden helppokäyttöisyyttä ja toimivuutta. Jopa 20% suomalaisista tarvitsevat päivittäin selkokielisiä ja saavutettavia palveluja. Saavutettavuuden onnistumiseen tarvitaan toiminnallista muutosta ja digitaalisten laitteiden oikeanlaista käyttöönottoa. Lainsäädäntö velvoittaa julkisen hallinnon organisaatioita, sekä osaa järjestöistä ja yrityksistä saavutettavuuden varmistamiseen.
Vammaispalveluissa digitalisaatiosta ja digipalvelut ovat tervetullutta oikealla tavalla hyödynnettynä. Digiaikaan siirtyminen ei saa kuitenkaan viedä henkilökohtaisia kohtaamisia pois, eikä vähentää kasvotusten TAPAHTUVAA asiakastyötä. Ihmisen kohtaaminen on ensiarvoisen tärkeää vammaisille ja erityistä tukea tarvitseville ihmisille.
Digitaaliset muutokset tukevat parhaimmillaan myös hoitoalan työntekijää. Digitalisaatio oikein toteutettuna voi saada aikaan hoitajan työssä ajansäästöä ja näin aikaa jää enemmän perustehtävän toteuttamiseen eli asiakkaan henkilökohtaiseen kohtaamiseen. Digitalisaatiota hyödyntämällä saadaan asioiden hoitoa joustavammaksi ajasta ja paikasta riippumatta.
Kommentit